Poradnik Podróżnika

Poradnik podróżnika – czyli co dobrze wiedzieć przed rozpoczęciem podróży

Poradnik podróżnika :

W zakładce tej spróbujemy odpowiedzieć na najczęściej poruszane tematy i pytania związane z prowadzoną przez nas działalnością. Serdecznie przepraszamy za niekompletność zawartych tutaj informacji – cały czas pracujemy nad rozwinięciem i poszerzeniem wiedzy zawartej w tym dziale. Zapraszamy również Państwa do kontaktu z nami, w przypadku dodatkowych pytań i sugestii.

Tematy:

Poradnik – przed podróżą –  najogólniejsze informację opisujące przygotowanie do wyjazdu

Poradnik – wczasy – jak przygotować wyjazd na wczasy, w co się zaopatrzyć i co zabrać

Poradnik – wycieczki – co powinniśmy zrobić aby wycieczka była udana

Poradnik – pielgrzymki – co powinniśmy zrobić aby pielgrzymka była udana

Poradnik – wynajem autokarów – wynajęcie autokaru to prosta sprawa, o kilku rzeczach dobrze jednak wiedzieć

Poradnik – wynajem busów – wynajęcie busa jest bardzo podobne do wynajmu autokaru, poza kilkoma detalami

Poradnik – podróż autokarem – przewozy międzynarodowe, autokary rejsowe – przygotowanie do podróży

Poradnik – informacje wizowe – przepisy wjazdowe, wymagania paszportowe i wizy

Poradnik – rowerzysta – gdzie, kiedy, jak i dlaczego zabrać rower, a także jakie wyzwania niesie ze sobą wyprawa rowerowa

Przed wyjazdem:

Przed odjazdem na lotnisko sprawdź czy zabrałeś ze sobą dokumenty i przedmioty niezbędne do podróży, w szczególności: bilet, paszport (dowód tożsamości).

– Przybądź na lotnisko – wyprzedzeniem: zalecane – 2 godziny przed rejsem zagranicznym, 1 godzinę przed rejsem krajowym. Odprawa biletowo-bagażowa i kontrola bezpieczeństwa są czasochłonne.

– Pamiętaj – aby usunąć z bagażu podręcznego przedmioty zabronione do przewozu, w szczególności ostre narzędzia oraz płyny w opakowaniach większych niż 100 ml. Przedmioty te umieść w bagażu rejestrowanym (tym, który poleci w luku). Swoje bagaże oznacz przywieszkami z imieniem, nazwiskiem, adresem i telefonem. Nigdy nie przyjmuj do przewozu bagaży innych osób. Jeśli zauważysz w hali lotniska bagaże i paczki pozostawione bez opieki nie dotykaj ich! Poinformuj niezwłocznie o tym fakcie obsługę lotniska.

– Podchodząc do stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (check-in)miej przygotowane bilet oraz paszport (dowód tożsamości). Przyspieszy to odprawę.

– Podczas kontroli bezpieczeństwa – umieść wszystkie przedmioty metalowe: klucze, zegarki, paski z dużymi klamerkami, telefony komórkowe, walkmany, bilon, itp., w kuwetach i połóż je na taśmie urządzenia rentgenowskiego wraz z całym bagażem podręcznym. W większych kuwetach dobrze jest umieścić wierzchnie okrycie: kurtki, marynarki, żakiety. Ułatwi to i przyspieszy kontrolę bezpieczeństwa.

 

Ogólne zasady dotyczące bagażu:

Bagaż podręczny – czyli bagaż, jaki można zabrać ze sobą na pokład samolotu. Jego wymiary zazwyczaj nie powinny przekraczać 55 x 40 x 25cm, a waga nie powinna być większa niż 5 kg w klasie ekonomicznej. W cenie biletu lotniczego na ogół jest uwzględniona 1 szt. bagażu podręcznego. Dodatkowo bezpłatnie można zabrać na pokład samolotu torebkę damską, laptop czy aparat fotograficzny.

Bagaż rejestrowany – czyli przewożony w luku bagażowym. Jego wielkość nie powinna przekraczać sumy 158 cm (62 cale) wys.+ szer.+ dł., a jego ilość i waga jest zależna od trasy i przewoźnika.

Bezpieczeństwo

To najważniejszy element na który przewoźnik oferujący wynajem autokarów czy przewóz osób powinien zwracać uwagę.

Bezpieczeństwo przejazdu zależy w głównie od kierującego oraz od stanu technicznego pojazdu. Zatrudnianie profesjonalnych, regularnie szkolonych kierowców oraz dbałość o stan techniczny busów znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa. Najbardziej elementarnymi czynnikami które można sprawdzić są: rejestracja pojazdu, aktualne badania techniczne oraz ważna polisa OC. Informację te znajdziecie Państwo na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych pod linkiem:

https://bezpiecznyautobus.gov.pl/strona-glowna

Warto również pamiętać, że wszyscy Kierowcy dopuszczeni do prowadzenia pojazdów dla 9 i więcej pasażerów, poza aktualnym prawem jazdy i dobrym stanem zdrowia muszą posiadać uprawnienia do przewozu osób.

Komfort podróży

Czym jest komfort wie każdy, jednak niestety nie wszystkie oferowane przejazdy są komfortowe. Przy wyborze środka transportu należy uwzględnić kilka kluczowych czynników, dzięki którym Państwa przejazd będzie można nazwać komfortowym, wymieniając najważniejsze:

– dobranie wielkości pojazdu do liczebności grupy i ilości zabieranego przez nią bagażu

– stan techniczny, rok produkcji i wyposażenie pojazdu

– ilość miejsca w przestrzeni pasażerskiej do długości trasy

– kierowca który wykonuje przejazd płynnie, bez gwałtownych manewrów

– rozplanowanie podróży w taki sposób aby czas przejazdu był możliwie najkrótszy, a ilość przystanków pozwalała „rozprostować nogi” odpowiednio często

Uwzględnienie powyższych czynników pozwala zminimalizować dyskomfort jaki można odczuwać przy dłuższych trasach, a nawet spowodować żeby podróż stała się przyjemnością. Na wszystkie te czynniki przewoźnik oferujący wynajem autokarów ma wpływ, jednak z różnych przyczyn nie każdy zwraca na nie uwagę.

Czas przejazdu

Planując wyjazd samochodem osobowym zazwyczaj bierzemy pod uwagę; odległość, typ drogi oraz związaną z nią średnią prędkość, a także wytrzymałość Kierowcy oraz pasażerów. Czynniki te są najistotniejsze, jednak dodatkowo w przypadku przewozów pasażerskich należy uwzględnić dwa dodatkowe, związane z bezpieczeństwem i określone przepisami parametry – czas pracy Kierowcy oraz ograniczenie prędkości maksymalnej pojazdu.

– czas pracy Kierowcy – normy czasu pracy Kierowcy(ów) jest ściśle określony przepisami tak aby zapewnić Państwu bezpieczeństwo. Oczywiście przewoźnik oferujący wynajem autokarów musi tak zaplanować podróż aby odbyła się ona zgodnie z przepisami. Informacje a propos przepisów czasu pracy kierowcy można znaleźć na stronie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pod linkiem:

http://www.gitd.gov.pl/dla-kierowcow/porady/czas-pracy

Planując podróż prosimy o zaciągnięcie informacji bezpośrednio o oferenta, tak aby uniknąć nieporozumień w sprawie godziny przyjazdu na miejsce. Informację te są szczególnie istotne w przypadkach gdy czas przyjazdu jest ścisły, np. wylot, rozpoczęcie szkolenia, spotkanie, konferencja itd.

– ograniczenie prędkości maksymalnej – pojazdy w przewozie osób objęte są obligatoryjnym sprzętowym ograniczeniem prędkości maksymalnej, w zależności od typu pojazdu oraz jego parametrów technicznych, ograniczenia te zazwyczaj wynoszą: 90km/h oraz 100km/h.

Cena

Czynników wpływających na cenę realizacji zlecenia jest bardzo dużo, zdecydowanie więcej niż przyjęte potocznie „koszty paliwa”.
Przewoźnik oferujący wynajem autokarów musi uwzględnić między innymi takie czynniki jak:
– koszty paliwa – które zależą od kraju tankowania oraz lokalizacji stacji benzynowej, czesto z racji chęci dowiezienia Państwa na czas tankowanie odbywa się na stacjach zlokalizowanych przy autostradach, gdzie koszty paliwa są zdecydowanie wyższe
– ekslploatacja i naprawy pojazdu – czynnik ten ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo oraz realizację przejazdu w zaplanowanym czasie, w związku z tym naprawy i okresowe przeglądy pojazdu powinny odbywać się w autoryzowanych serwisach, pozwala to usuwać usterki na bieżąco i minimalizuje ryzyko unieruchomienia pojazdu na trasie
– koszty pracownicze – to relatywnie bardzo wysoka składowa kosztu składającego się na wynajem autokarów, ale dzięki temu powierzacie Państwo swoje bezpieczeństwo w ręce profesjonalnych, bezpiecznie jeżdzących i kulturalnych Kierowców
– podatki – zdecydowanie ograniczają możliwość obniżania cen, różne w poszczególnych krajach,czesto dodatkowe w przypadku firm realizujących przewoz osób
– opłaty drogowe i autostradowe – w zdecydowanej większości przypadków wyższe niż dla samochodów osobowych
– diety Kierowców – mają ścisły związek z obowiązującymi przepisami właściwymi dla kraju realizacji usługi, szczegóły dostepne pod linkiem:
http://www.pit.pl/diety_zagranica_247.php

Jak zamówić / wynająć autokar?
To bardzo proste, wystarczy zadzwonić, napisać maila, przyjść do biura – nasi pracownicy chętnie pomogą i odpowiedzą na wszystkie pytania.

Bezpieczeństwo

To najważniejszy element na który przewoźnik oferujący wynajem autokarów czy przewóz osób powinien zwracać uwagę.

Bezpieczeństwo przejazdu zależy w głównie od kierującego oraz od stanu technicznego pojazdu. Zatrudnianie profesjonalnych, regularnie szkolonych kierowców oraz dbałość o stan techniczny busów znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa. Najbardziej elementarnymi czynnikami które można sprawdzić są: rejestracja pojazdu, aktualne badania techniczne oraz ważna polisa OC. Informację te znajdziecie Państwo na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych pod linkiem:

https://bezpiecznyautobus.gov.pl/strona-glowna

Warto również pamiętać, że wszyscy Kierowcy dopuszczeni do prowadzenia pojazdów dla 9 i więcej pasażerów, poza aktualnym prawem jazdy i dobrym stanem zdrowia muszą posiadać uprawnienia do przewozu osób.

Komfort podróży

Czym jest komfort wie każdy, jednak niestety nie wszystkie oferowane przejazdy są komfortowe. Przy wyborze środka transportu należy uwzględnić kilka kluczowych czynników, dzięki którym Państwa przejazd będzie można nazwać komfortowym, wymieniając najważniejsze:

– dobranie wielkości pojazdu do liczebności grupy i ilości zabieranego przez nią bagażu

– stan techniczny, rok produkcji i wyposażenie pojazdu

– ilość miejsca w przestrzeni pasażerskiej do długości trasy

– kierowca który wykonuje przejazd płynnie, bez gwałtownych manewrów

– rozplanowanie podróży w taki sposób aby czas przejazdu był możliwie najkrótszy, a ilość przystanków pozwalała „rozprostować nogi” odpowiednio często

Uwzględnienie powyższych czynników pozwala zminimalizować dyskomfort jaki można odczuwać przy dłuższych trasach, a nawet spowodować żeby podróż stała się przyjemnością. Na wszystkie te czynniki przewoźnik oferujący wynajem busów ma wpływ, jednak z różnych przyczyn nie każdy zwraca na nie uwagę.

Czas przejazdu

Planując wyjazd samochodem osobowym zazwyczaj bierzemy pod uwagę; odległość, typ drogi oraz związaną z nią średnią prędkość, a także wytrzymałość Kierowcy oraz pasażerów. Czynniki te są najistotniejsze, jednak dodatkowo w przypadku przewozów pasażerskich należy uwzględnić dwa dodatkowe, związane z bezpieczeństwem i określone przepisami parametry – czas pracy Kierowcy oraz ograniczenie prędkości maksymalnej pojazdu.

– czas pracy Kierowcy – normy czasu pracy Kierowcy(ów) jest ściśle określony przepisami tak aby zapewnić Państwu bezpieczeństwo. Oczywiście przewoźnik oferujący wynajem busów musi tak zaplanować podróż aby odbyła się ona zgodnie z przepisami. Informacje a propos przepisów czasu pracy kierowcy można znaleźć na stronie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pod linkiem:

http://www.gitd.gov.pl/dla-kierowcow/porady/czas-pracy

Planując podróż prosimy o zaciągnięcie informacji bezpośrednio o oferenta, tak aby uniknąć nieporozumień w sprawie godziny przyjazdu na miejsce. Informację te są szczególnie istotne w przypadkach gdy czas przyjazdu jest ścisły, np. wylot, rozpoczęcie szkolenia, spotkanie, konferencja itd.

– ograniczenie prędkości maksymalnej – pojazdy w przewozie osób objęte są obligatoryjnym sprzętowym ograniczeniem prędkości maksymalnej, w zależności od typu pojazdu oraz jego parametrów technicznych, ograniczenia te zazwyczaj wynoszą: 90km/h oraz 100km/h.

Cena

Czynników wpływających na cenę realizacji zlecenia jest bardzo dużo, zdecydowanie więcej niż przyjęte potocznie „koszty paliwa”.
Przewoźnik oferujący wynajem busów musi uwzględnić między innymi takie czynniki jak:
– koszty paliwa – które zależą od kraju tankowania oraz lokalizacji stacji benzynowej, czesto z racji chęci dowiezienia Państwa na czas tankowanie odbywa się na stacjach zlokalizowanych przy autostradach, gdzie koszty paliwa są zdecydowanie wyższe
– ekslploatacja i naprawy pojazdu – czynnik ten ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo oraz realizację przejazdu w zaplanowanym czasie, w związku z tym naprawy i okresowe przeglądy pojazdu powinny odbywać się w autoryzowanych serwisach, pozwala to usuwać usterki na bieżąco i minimalizuje ryzyko unieruchomienia pojazdu na trasie
– koszty pracownicze – to relatywnie bardzo wysoka składowa kosztu składającego się na wynajem busów, ale dzięki temu powierzacie Państwo swoje bezpieczeństwo w ręce profesjonalnych, bezpiecznie jeżdzących i kulturalnych Kierowców
– podatki – zdecydowanie ograniczają możliwość obniżania cen, różne w poszczególnych krajach,czesto dodatkowe w przypadku firm realizujących przewoz osób
– opłaty drogowe i autostradowe – w zdecydowanej większości przypadków wyższe niż dla samochodów osobowych
– diety Kierowców – mają ścisły związek z obowiązującymi przepisami właściwymi dla kraju realizacji usługi, szczegóły dostepne pod linkiem:
http://www.pit.pl/diety_zagranica_247.php

Jak zamówić / wynająć busa?
To bardzo proste, wystarczy zadzwonić, napisać maila, przyjść do biura – nasi pracownicy chętnie pomogą i odpowiedzą na wszystkie pytania

W jaki sposób mogę nabyć bilet autokarowy?

Bilety autokarowe można nabyć za pośrednictwem naszej strony internetowej lub bezpośrednio w jednym z naszych biur lub na stronie:

www.sindbadkatowice.pl

Ile bagażu mogę zabrać ze sobą?

W zależności jakimi liniami podróżujemy ilość sztuk bagażu jak i ilość kilogramów może się różnić. Przeważnie można zabrać ze sobą jedną lub dwie sztuki bagażu u łącznej wadze nie przekraczającej 20-30 kg oraz jedną sztukę bagażu podręcznego o wadze 5kg. Dokładne informacje o ilości i wadze dopuszczalnego bagażu można znaleźć w regulaminie każdego przewoźnika.

Czy mogę zabrać bagaż dodatkowy?

Istniej możliwość zabrania ze sobą nadbagażu tylko i wyłącznie w momencie kiedy załoga autokaru wyrazi na to zgodę. oraz gdy pozwoli na to miejsce w luku bagażowym. Nadbagaż zawsze jest dodatkowo płatny. Dokładny koszt można sprawdzić w regulaminie każdego przewoźnika. Średnia cena to około 4zł za kilogram

Jakie dokumenty są mi potrzebne podczas podróży?

Zawsze musimy mieć przy sobie wcześniej zakupiony bilet oraz dokument uprawniający do przekroczenia granicy. Podróżując w obrębie krajów Unii Europejskiej wystarczy dowód osobisty lub paszport. Należy sprawdzić czy nasz dokument jest ważny. Również dziecko aby mogło przekroczyć granicę potrzebuje ważny dokument tożsamość ( dowód osobisty lub paszport). Legitymacja szkolna lub akt urodzenia nie jest dokumentem uprawniającym do podróży za granicę.

Czy podróż będzie odbywać się autokarem czy busem?

Sprzedajemy bilety na przejazdy tylko i wyłącznie autokarami jednakże ze względów logistycznych może się zdarzyć iż przewoźnik podstawi na naszym przystanku mały bus ( mała liczna pasażerów wsiadających w danym miejscu), który przewiezie nas do tak zwanego miejsca przesiadkowego gdzie przesiądziemy się już do dużego autokaru, którym będziemy kontynuować podróż.

Czy mogę wysiąść z autokaru w dowolnym momencie?

Nie ma takiej możliwości. Wsiadanie i wysiadanie z autobusu jest dozwolone tylko i wyłącznie w miejscach określonych w rozkładzie jazdy wg obowiązującego zezwolenia liniowego. Jeżeli pasażer wcześniej opuści autokar robi to tylko i wyłącznie na własną odpowiedzialność.

Czy kierowca/pilot może nie wpuścić mnie na pokład autokaru lub kazać go opuścić?

Przewoźnik ma prawo nie wpuścić na pokład autokaru pasażera lub odmówić mu dalszego przewozu gdy:

– Pasażer nie przestrzega regulaminu przewozu

– znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających

– zachowuje się w sposób który mógłby w negatywny sposób wpływać na bezpieczeństwo lub komfort podróży pozostałych pasażerów.

Należy pamiętać iż w takich sytuacjach zakupiony bilet traci swoją ważność a pasażer nie może domagać się zwrotu pieniędzy za niewykorzystany przejazd.

Co zrobić gdy zaginie mój bagaż?

Zagubienie bagażu zdarza się niezmiernie rzadko, jednakże warto wiedzieć, jak należy postąpić w takiej sytuacji. Wszelkie reklamacje dotyczące zaginionego bagażu należy zgłosić pilotowi lub kierowcy autokaru w celu spisania protokołu oraz poinformowanie od razu przewoźnika o zaistniałej sytuacji.

Zgubiłem bilet czy mimo to mogę wsiąść do autokaru?

Niestety nie. Obowiązkiem pasażera jest posiadanie ważnego biletu oraz okazanie go pilotowi lub kierowcy autokaru. Gdy bilet zostanie zgubiony jest to równoznaczne z koniecznością zakupienia go jeszcze raz. Przewoźnik nie wystawia duplikatu biletu.

Czy mój bagaż jest ubezpieczony?

Bagaż ubezpieczony jest w większości przypadków do wysokości wartości biletu. Jeśli przewozimy ze sobą drogocenne rzeczy należy bagaż ubezpieczyć we własnym zakresie oraz poinformować o tym załogę autokaru.

Czy mogę kupić bilet dla kogoś innego?

Istnieje taka możliwość. Musimy tylko podczas zakupu biletu posiadać podstawowe dane osoby która będzie podróżować ( imię, nazwisko, adres zamieszkania, data urodzenia, numer telefonu)

Czy mogę kupić bilet dla osoby przebywającej za granicą?

Istnieje taka możliwość. Musimy tylko podczas zakupu biletu posiadać podstawowe dane osoby która będzie podróżować ( imię, nazwisko, adres zamieszkania, data urodzenia, numer telefonu). Należy zakupiony bilet przesłać tej osobie pocztą, mailem, faksem lub poprosić o dopisanie odpowiedniej adnotacji informującej przewoźnika o tym iż pasażer będzie podróżował bez biletu (zostanie wówczas w autokarze wypisany bilet zastępczy- bez dodatkowych kosztów)

Jakie zniżki są przyznawane przez przewoźników?

Każdy przewoźnik indywidualnie ustala czy i jakie zniżki dostępne są w jego ofercie, Przeważnie są to zniżki wiekowe sięgające 10-50% wartości biletu lub specjalnie zniżki dla stałych klientów 10-15%. Dokładny opis zniżek można znaleźć w regulaminie każdego przewoźnika.

Jakie są rodzaje biletów?

Przy zakupie biletu mamy do wyboru 3 rodzaje biletu. Bilet w jedna stronę, w dwie strony lub bilet Open.

Czym jest bilet Open?

Bilet Open jest biletem dwustronnym gdzie podajemy dokładną datę wyjazdu lecz nie podajemy daty powrotu. Bilet Open ważny jest (w zależności jakimi liniami podróżujemy) 6-12 miesięcy od daty wyjazdu (dokładną informację można znaleźć w regulaminie przewoźnika). Jeśli posiadamy tego typu bilet należy pamiętać iż aby skorzystać z powrotu trzeba wcześniej (minimum 3-4 dni przed wyjazdem) poinformować przewoźnika o takim zamiarze.

Kiedy najpóźniej należy zakupić bilet?

Bilet najlepiej kupić minimum z tygodniowym wyprzedzeniem. Jeżeli przewoźnik ma jeszcze wolne miejsca to bilet można zakupić nawet w dniu wyjazdu. Biletu nie należy wykupywać z większym niż 3 miesięcznym wyprzedzeniem. Kupując bilet z dużym wyprzedzeniem należy wziąć pod uwagę fakt iż przewoźnik ma prawo do wprowadzenia zmian w rozkładzie (np. zmiana godzin lub dni wyjazdów)

Jeśli zakupię bilet z wyprzedzeniem a jego cena wzrośnie to czy będę musiał dopłacać?

Jeśli zakupimy bilet z wyprzedzeniem w cenie niższej niż ta która obowiązuje w dniu wyjazdu przewoźnik nie pobierze z tego tytułu żadnych opłat.

Czy można zwrócić bilet?

Pasażer ma prawo do zwrotu całego biletu lub tylko niewykorzystanego powrotu. Należy jednak pamiętać iż przewoźnik z tego tytułu pobierze od nas pewną opłatę. W zależności jakimi liniami podróżujemy oraz ile dni zostało do wyjazdu przewoźnik może potrącić nam między 10 a 95% wartości biletu. Dokładne informacje na temat zwrotu biletu znajdują się w regulaminie każdego przewoźnika. Bilety zakupione w biurze można zwrócić tylko tam gdzie się je kupiło.

Czy na moim bilecie może jechać inna osoba?

Niestety nie ma takiej możliwości. Bilet jest imienny i może z niego skorzystać tylko i wyłącznie osoba na nim wpisana.

Czy z mojej karty stałego klienta może skorzystać inna osoba?

Niestety nie ma takiej możliwości. Karta stałego klienta jest imienna i może z niej skorzystać tylko wpisana na niej osoba.

Czy mogę zabrać ze sobą zwierzę?

Zabrania się przewozu zwierząt na pokładach autokarów. W wyjątkowych sytuacjach na pisemną prośbę Przewoźnik może wyrazić zgodę na przewóz małego zwierzęcia (pies, kot, fretka do 4 kg! Przewożone zwierzę musi posiadać paszport, wszczepiony mikroczip i badania weterynaryjne wymagane na wjazd do kraju stanowiącego kraj podróży. Za przewóz zwierzęcia pobierana jest opłata w wysokości 50% wartości biletu na danej trasie przy jednoczesnym wykupie pełnopłatnego biletu przez Pasażera. Nie ma jednak możliwości przewozu zwierząt do Wielkiej Brytanii.

Czy dziecko może podróżować samodzielnie?

W zależności jakiego przewoźnika wybierzemy przewóz osób niepełnoletnich może się różnić. Dziecko musi mieć ukończone minimum 12 lat i posiadać dokumenty uprawniające do przekroczenie granicy, Jednakże minimalny wiek pasażera w zależności od przewoźnika może się różnić, niektórzy zastrzegają iż dziecko musi mieć ukończone 14 lub 16 lat aby mogło podróżować samodzielnie ( należy sprawdzić to w regulaminie przewozu danego przewoźnika). Opiekunowie odprowadzający dzieci na odjazd autokaru zobowiązani są podpisać dostępny u pilota/kierowcy „Wniosek dotyczący przewozu osób nieletnich”.

Czy podróżując z dzieckiem muszę mieć fotelik?

Dziecko do lat 12, które nie przekracza 150cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym. Opiekun podróżujący z dzieckiem jest zobowiązany do zapewnienia dziecku fotelika ochronnego.

Czy podczas podróży jestem ubezpieczony?

Pasażer objęty jest ubezpieczeniem od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (NNW) Przewoźnika. Ubezpieczenie obejmuje tylko sytuacje, które wydarzyć się mogą w trakcie pobytu Pasażer w autokarze. Inne zdarzenia losowe, powodujące szkody Pasażera powstałe poza autokarem, nie są objęte ubezpieczeniem.

Czy godziny podane w rozkładzie są godzinami czasu polskiego?

Godzina odjazdu i/lub przyjazdu autokaru ujęta w rozkładzie jazdy dotyczy zawsze czasu lokalnego danego kraju.

Ile wcześniej należy być na przystanku?

Pasażer powinien być minimum 15 minut wcześnij.

Czy autokar zaczeka na mnie jeśli się spóźnię?

Autokar nie czeka na pasażerów. Pasażer ma obowiązek wstawić się odpowienio wcześniej na przystanek.

W co wyposażone są autokary?

Autokary wyposażone są w toaletę, klimatyzację, odtwarzacz DVD, bardzo często w barek z gorącymi oraz zimnymi napojami, które można zakupić.

Czy mogę przesłać paczkę?

Nie. Przewoźnicy nie zajmuje się przewozem przesyłek i nie odpowiada za jakiekolwiek przesyłki przekazywane kierowcom lub pilotom celem przewiezienia ich za granicę.

Czy można zmienić datę wyjazdu?

Datę wyjazdu można zmienić najpóźniej na 24h przed zaplanowaną podróżą. W dniu wyjazdu zmiana nie jest możliwa. Zmiana będzie możliwa również tylko i wyłącznie jeśli przewoźnik będzie miał wolne miejsca na pokładzie autokaru.

Cz można zmienić miejsce wyjazdu lub przyjazdu?

Istnieje taka możliwość. Spełniony musi jednak zostać warunek, aby ten sam przewoźnik obsługiwał oba połączenia.

Czy w czasie podróży będę się musiał przesiadać?

Podczas przejazdu ze względów logistycznych lub bezpieczeństwa podróżnych może zdarzyć się przesiadka. Informacje o ewentualnych przesiadkach udzielane są w dniu wyjazdu.

Czy mogę mieć miejsce obok siebie wolne?

Pasażer ma możliwość wykupić dla siebie drugie miejsce, cena drugiego biletu wynosi 50% ceny, przy jednoczesnym wykupieniu biletu pełnopłatnego.

Czy w czasie podróży są postoje?

Podczas podróży organizowane są przestoje. Średnio co 3-4h, jeśli pasażerowie potrzebują dodatkowo postoju załoga autobusu może wyrazić na to zgodę.

Czy mogę wybrać miejsce w autokarze?

Nie ma takiej możliwości. Miejsca przydzielana są przez pilota lub kierowcę w dniu wyjazdu.

Czy mogę zarezerwować bilet i zapłacić za niego u kierowcy?

Większość przewoźników preferuje sprzedaż biletów poprzez stronę internetową lub bezpośrednio w biurze. W wyjątkowych przypadkach może się zgodzić na telefoniczną rezerwacje oraz zakup biletu u kierowcy, Należy jednak pamiętać iż u kierowcy ceny biletów są cenami regularnymi nie obejmują one promocji jakie przewoźnik może wprowadzić przy kupowaniu przez Internet czy bezpośrednio w biurze.

Faktura Vat za zakup biletu.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. rozdz. 3, §17,pkt.1 – „za fakturę uznaje się również: bilety jednorazowe uprawniające do przejazdu na odległość nie mniejszą niż 50 km, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: (…) taborem samochodowym (…).”
Biorąc pod uwagę powyższe, zakupiony bilet jest dokumentem, który spełnia wszelkie wymogi stawiane dokumentowi księgowemu.

Jakie rzeczy i w jakich ilościach mogę przewieść przez granicę?

Chcąc przewieść do innego kraju różnego rodzaju rzeczy, warto sprawdzić co i w jakich ilościach jest dozwolone. Warto w takim przypadku skorzystać z poradnika „Polak za granica” zamieszczonego na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie w zakładce opis krajów dokładnie możemy sprawdzić takie informacje. http://poradnik.poland.gov.pl/

Nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie?

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie dotyczące przewozów międzynarodowych, warto przeczytać regulamin wybranego przewoźnika lub skontaktować się z naszym biurem.

Poniższa tabela przedstawia podstawowe zasady wjazdu obywateli polskich do poszczególnych krajów i na wybrane terytoria. Nie dotyczą one wyjazdów na pobyt stały, w celu podjęcia nauki, pracy lub innej działalności zarobkowej. Szczegółowe informacje dotyczące wjazdu do danego kraju można znaleźć w poradniku „Polak za granicą” .

W przypadku konieczności uzyskania dodatkowych informacji, przed wyjazdem należy bezwzględnie skontaktować się z akredytowanym w Polsce przedstawicielstwem dyplomatycznym lub urzędem konsularnym kraju docelowego.

 

 

Państwo / terytorium Wiza Okres pobytu bezwizowego Wymagane dokumenty podróży
A
AFGANISTAN tak paszport
ALBANIA nie do 90 dni paszport lub dowód osobisty
ALGIERIA tak paszport
ANDORA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
ANGOLA tak paszport
ANGUILLA nie paszport
ANTIGUA I BARBUDA nie do 90 dni paszport
ANTYLE HOLENDERSKIE nie do 90 dni paszport
ARABIA SAUDYJSKA tak paszport
ARGENTYNA nie do 90 dni paszport
ARMENIA nie do 180 dni paszport
ARUBA nie do 90 dni paszport
AUSTRALIA tak paszport
AUSTRIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
AZERBEJDŻAN tak paszport
B
BAHAMY nie do 90 dni paszport
BAHRAJN tak paszport
BANGLADESZ tak paszport
BARBADOS nie do 90 dni paszport
BELGIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
BELIZE nie do 30 dni paszport
BENIN tak paszport
BERMUDY nie paszport
BHUTAN tak paszport
BIAŁORUŚ tak paszport
BOLIWIA nie do 90 dni paszport
BOŚNIA I HERCEGOWINA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
BOTSWANA nie do 90 dni paszport
BRAZYLIA nie do 90 dni paszport
BRUNEI DARUSSALAM nie do 14 dni paszport
BRYTYJSKIE TERYTORIUM ANTARKTYCZNE wymagane pozwolenie miejscowych władz paszport
BRYTYJSKIE TERYTORIUM OCEANU INDYJSKIEGO (obejmuje wyspy Czagos) wymagana zgoda administratora Brytyjskiego Terytorium Oceanu Indyjskiego paszport
BRYTYJSKIE WYSPY DZIEWICZE nie paszport
BUŁGARIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
BURKINA FASO tak paszport
BURUNDI tak paszport
C
CHILE nie do 90 dni paszport
CHINY (ChRL) tak paszport
CHORWACJA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
CYPR* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
CZAD tak paszport
CZARNOGÓRA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty do 30 dni
CZECHY* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
D
DANIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
DOMINIKA nie do 60 dni paszport
DOMINIKANA nie do 90 dni paszport
DŻIBUTI tak paszport
E
EGIPT tak paszport
EKWADOR nie do 30 dni paszport
ERYTREA tak paszport
ESTONIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
ETIOPIA tak paszport
F
FALKLANDY nie paszport
FIDŻI tak paszport
FILIPINY nie do 30 dni paszport
FINLANDIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
FRANCJA* nie paszport / dowód osobisty
FRANCUSKIE ZIEMIE POŁUDNIOWO-POLARNE nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
G
GABON tak paszport
GAMBIA nie paszport
GHANA tak paszport
GIBRALTAR nie paszport / dowód osobisty
GEORGIA PŁD. i SANDWICH PŁD. wymagane pozwolenie na wjazd od komisarza wyspy paszport
GRECJA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
GRENADA nie do 30 dni paszport
GRENLANDIA nie do 90 dni paszport
GRUZJA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
 GUJANA (Kooperacyjna Republika Gujany) tak paszport
GUJANA FRANCUSKA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
GWATEMALA nie do 90 dni paszport
GWADELUPA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
GWINEA (Republika Gwinei) tak paszport
GWINEA BISSAU tak paszport
GWINEA RÓWNIKOWA tak paszport
H
HAITI nie do 90 dni paszport
HISZPANIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
HONDURAS nie do 90 dni paszport
HONGKONG nie do 90 dni paszport
I
INDIE tak paszport
INDONEZJA tak paszport
IRAK tak paszport
IRAN tak paszport
IRLANDIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
ISLANDIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
IZRAEL nie do 90 dni paszport
J
JAMAJKA nie do 30 dni paszport
JAPONIA nie do 90 dni paszport
JEMEN tak paszport
JORDANIA tak paszport
K
KAJMANY nie paszport
KAMBODŻA tak paszport
KAMERUN tak paszport
KANADA nie do 6 miesięcy Zwolnienie dotyczy tylko posiadaczy paszportów biometrycznych. Posiadacze wszystkich innych paszportów muszą uzyskać wizę.
KATAR tak paszport
KAZACHSTAN tak paszport
KENIA tak paszport
KIRGISTAN nie do 60 dni paszport (jednostronnie zniesiono obowiązek wizowy dla obywateli RP)
KIRIBATI nie paszport
KOLUMBIA nie do 90 dni paszport
KOMORY tak paszport
KONGO tak paszport
DEMOKRATYCZNA REPUBLIKA KONGA tak paszport
KOREA POŁUDNIOWA nie do 90 dni paszport
KOREA PÓŁNOCNA (KRL-D) tak paszport
KOSOWO nie paszport
KOSTARYKA nie do 90 dni paszport
KUBA tak paszport
KUWEJT tak paszport
L
LAOS tak paszport
LESOTHO tak paszport
LIBAN tak paszport
LIBERIA tak paszport
LIBIA tak paszport
LIECHTENSTEIN* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
LITWA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
LUKSEMBURG* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
Ł
ŁOTWA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
M
MACEDONIA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
MADAGASKAR tak paszport
MADERA I AZORY nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
MAJOTTA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
MAKAU nie do 90 dni paszport
MALAWI tak paszport
MALEDIWY tak paszport
MALEZJA nie do 90 dni paszport
MALI tak paszport
MALTA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
MAROKO nie do 90 dni paszport
MARTYNIKA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
MAURETANIA tak paszport
MAURITIUS nie do 90 dni paszport
MEKSYK nie do 180 dni paszport
MIKRONEZJA tak paszport
MOŁDAWIA nie do 90 dni paszport
MONAKO nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
MONGOLIA nie do 30 dni paszport
MONTSERRAT tak paszport
MOZAMBIK tak paszport
MYANMAR tak paszport
N
NAMIBIA tak paszport
NAURU tak paszport
NEPAL tak paszport
NIDERLANDY* (HOLANDIA) nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
NIEMCY* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
NIGER tak paszport
NIGERIA tak paszport
NIKARAGUA nie do 90 dni paszport
NOWA KALEDONIA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
NORWEGIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
NOWA ZELANDIA nie do 90 dni paszport
O
OMAN tak paszport
P
PAKISTAN tak paszport
PALAU tak paszport
PALESTYNA (Autonomia Palestyńska) nie do 90 dni paszport
PANAMA nie do 90 dni paszport
PAPUA-NOWA GWINEA tak paszport
PARAGWAJ nie do 90 dni paszport
PERU nie do 90 dni paszport
PITCAIRN wymagane pozwolenie gubernatora wyspy paszport
POLINEZJA FRANCUSKA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
PORTUGALIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
R
REUNION nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
RPA (Republika Południowej Afryki) nie do 30 dni paszport
REPUBLIKA ŚRODKOWOAFRYKAŃSKA tak paszport
REPUBLIKA ZIELONEGO PRZYLĄDKA tak paszport
ROSJA tak paszport
RUMUNIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
RWANDA tak paszport
S
SAINT LUCIA nie do 180 dni paszport
SAINT PIERRE I MIQUELON nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
SAINT VINCENT I GRENADYNY nie paszport
SALWADOR nie do 90 dni paszport
SAMOA nie do 60 dni paszport
SAN MARINO nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
SENEGAL tak paszport
SERBIA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
SESZELE nie do 90 dni paszport
SIERRA LEONE tak paszport
SINGAPUR nie do 90 dni paszport
SŁOWACJA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
SŁOWENIA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
SOMALIA tak paszport
SRI LANKA tak paszport
STANY ZJEDNOCZONE AMERYKI tak paszport
SUDAN tak paszport
SUDAN POŁUDNIOWY tak paszport
SURINAM tak paszport
SWAZILAND (Suazi) nie paszport
SYRIA tak paszport
SZWAJCARIA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
SZWECJA* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
T
TADŻYKISTAN tak paszport
TAJLANDIA nie paszport
TAJWAN nie do 90 dni paszport
TANZANIA tak paszport
TIMOR WSCHODNI tak paszport
TOGO tak paszport
TONGA tak paszport
TRYNIDAD I TOBAGO nie do 30 dni paszport
TUNEZJA nie do 90 dni paszport
TURCJA tak paszport
TURKS I CAICOS nie paszport
TURKMENISTAN tak paszport
TUVALU tak paszport
U
UGANDA tak paszport
UKRAINA nie do 90 dni paszport
URUGWAJ nie do 90 dni paszport
UZBEKISTAN tak paszport
V
VANUATU nie do 30 dni paszport
W
WALLIS I FUTUNA nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
WATYKAN (Stolica Apostolska) nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
WENEZUELA nie do 90 dni paszport
WĘGRY* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
WIELKA BRYTANIA* oraz Wyspa Man i Wyspy Normandzkie – Jersey, Guernsey i Alderney nie do 180 dni paszport / dowód osobisty
WIETNAM tak paszport
WŁOCHY* nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
WYBRZEŻE KOŚCI SŁONIOWEJ tak paszport
WYSPY KANARYJSKIE nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
WYSPY MARSHALLA tak paszport
WYSPY OWCZE nie do 90 dni paszport / dowód osobisty
WYSPY SALOMONA tak paszport
WYSPY ŚW. HELENY (obejmuje Wyspę Wniebowstąpienia i Tristan da Cunha) wymagane pozwolenie administratora wyspy paszport
WYSPY ŚW. KRZYSZTOFA I NEVIS nie do 90 dni paszport
WYSPY ŚW. TOMASZA I KSIĄŻĘCA tak paszport
Z
ZAMBIA tak paszport
ZIMBABWE tak paszport
ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE tak paszport

 

ALBANIA nie do 30 dni (z możliwością przedłużenia do 90 dni) paszport

* Od 1 maja 2004 r. obywatele Rzeczypospolitej Polskiej korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej/Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE/EOG).
Źródło – MSW – http://www.msz.gov.pl/

Sindbad Zabrze Sindbad Gliwice Sindbad Katowice Sindbad Katowice PKS Sindbad Bytom Sindbad Gliwice PKS
ul. 3 Maja 7a ul. Wyszyńskiego 9 ul. Moniuszki 4 ul. Pl Piotra Skargi ul. Katowicka 8 ul. Pionierów 8
41-800 Zabrze 44-100 Gliwice 40-005 Katowice 40-005 Katowice 41-902 Bytom 44-100 Gliwice
tel. 32 271 08 62 tel. 32 230 93 10 tel. 32 253 50 33 tel. 32 353 10 95 tel. 32 281 60 21 tel. 602 718 737
kom. 663773706 kom. 695395309 kom. 663773705 kom. 605564498 kom. 695395796  
zabrze@sindbad.pl gliwice@sindbad.pl katowice@sindbad.pl katowicepks@sindbad.pl bytom@sindbad.pl gliwicepks@sindbad.pl
Poradnik podróżnika jest przez nas stale aktualizowany, przepraszamy jeżeli temat który Państwa interesuje nie został jeszcze opisany – zapraszamy do kontaktu z naszymi pracownikami, chętnie odpowiedzą na Państwa pytania. Z racji ciągłych zmian w przepisach i regulaminach prosimy również aby traktować poradnik podróżnika jako niewiążącą informację – na wszystkie pytania chętnie odpowiemy po sprawdzeniu stanu aktualnego danego tematu.